Als er bij bronvermelding Sheldons EMU staat tik dan in de google zoekbalk merk eventueel typenummer en land van herkomst in en zoek de site Sheldons EMU, open de site. Deze site is in de Engelse taal. Klik vervolgens met je rechter muisknop op de site, dan verschijnt er een kadertje met daarin vertalen in het Nederlands en klik dat aan.

TURNER BY-VAN

AJW Groot Brittannie 1927-1978

In de jaren 1920 waren er verschillende firma’s die het succes van de Broug Superieurtrachten te kopieren door de bouw van superieure motorfietsen. Eeen van deze firma’s was de door de Brit Albert John Wheaton opgerichte AJW. In zijn jeugd emigreerde hij met zijn ouders mee naar New Zeeland. Daar toerde hij op de uit Engeland meegebrachte Coventry Eagle. John nam deze fiets weer terug mee naar Engeland toen hij op zijn geboortegrond naar de universiteit ging. De 3,5 pk motor en het frame werd vervangen door een 8 pk Anzani-blok en daarvoor moest John het frame aanpassen. Dat was het begin van verschillende aanpassingen die hij deed aan diverse motoren waaronder aan die van zijn vrienden. ietwat later dook hij achter zijn tekentafel en kwam met een sportieve motorfiets voor de jonge motorrijder. Want op basis van een marktonderzoek dat hij had gedaan was hiiraan behoefte en voorzag de markt hier niet in. In 1925 verschhen deze volledig zelf geconstrueerde motorfiets op de weg en een jaar later startte de productie met een V-twin JAP of Vulpine met 500 of 1000 cc. Op de London Motor Show in 1926 toonde AJW de super 4 een watergekoelde motorfiets met viercylinder lijnmotor, indirecte besturing en een soort ladderchassis. Karakterestiek voor deze fiets was het vele plaatwerk. (Zie foto hieronder) Deze motorfiets trok zoveel belangstelling op de show dat men de politie moest bellen om het publiek terug te houden van de motor. Een jaar na de show monteerde AJW een compressor op een 750 cc viercylinder waarmee een vermogen van 70 pk werd bereikt. Ongekend voor die tijd. De AJW ston mede hierdoor bekend als de superieure sportmotor. Werelwijd was er interesse tot in Litouwen,Canada en Australie. In de jaren 1930 voorzag AJW zijn motorfietsen van 250cc Villiers-motoren en 500cc Rudge,-Jap,-en Stevens-motoren. De laatste werden bij AJS vervaardigd. Toen de Tweede Wereldoorlog srartte besloot AJW zijn fabrieken te sluiten. Niet lang hierna werden de fabrieken vernietigge in een bombardement. Na de oorlog werd John Wheaton benaderd door RAF-officier O.J.Ball met de vraag of hij zijn bedrijf aan hem wilde verkopen Zo geschiede en in 1948 startte men met de productie weer op met de 494cc AJW “:Grey Fox”. In de jaren 1950 bouwde men ook motoren voor speedway zoals de “Speed Fox”.Bij opkomst van de bromfiets wilde AJW hiervan mee profiteren door 50cc varianten op de markt te brengen. Dit werd tot 1974 door AJW gedaan. In 1977 ging AJW op in Chinwood Ltd welke de Fox club op de markt bracht. Dit werd geen succes en in 1978 ging men falliet. Voor het uitgebeide verhaal van AJW ga naar www.ajwmotorcycles.uk De site is in de Engelse taal. Klik met je rechter muisknop op de site en dan in het kadertje dat verschijnt naar vertalen in het nederlands.

.

Als je onderstaande site opend is hij in de Duitse taal, klik met je rechter muis knop op de site dan krijg je ergens een kadertje met daarin vetalen klik op Nederlands en de site is vertaald in het Nederlands

SETRUM

Belgische motorfiets READY