De Gerard Tromp en Jan Slegers rit uit Obdam 2019

Aan deelnemers voor de rit hadden we niet te klagen, ik telde 45 motoren, maar aan deelnemers waren het er meer, dit waren de duo passagiers. De stemming naar te horen was goed, er werden weer heel wat wetens waardigheden uitgewisseld, onder de motor rijders. Om 11uur werd er gestart, zelf hoorde ik nog wat leuks bij het starten van de motoren, er stond naast mij de Vincent, van die motor is bekend dat dit een lastige starter is, maar nu ging het goed, de eigenaar van de Vincent gaf het motorblok een vriendelijk klopje, met de mededeling dat de motor daar gevoelig voor is, dat is toch prachtig. We vertrokken richting Hensbroek, ik zal de dorpen op schrijven, waar we door heen reden, voor de lunch stop, dat waren Hensbroek, Ursem, Grootschermer, Noordeinde, Graft over de Kogerbrug langs het Noordhollands kanaal, Spijkerboor, Neck, Purmerend, Purmerland en Oostzaan, daar in de wijk Poelenburg was onze lunch, dat was daar weer goed geregeld. Na de lunch regelde de eigenaar van het eet gelegenheid het verkeer, dus het vertrek vanaf de lunch stop was goed geregeld. Na de lunch ging de rit door de plaatsen die ik beschrijf. De rit ging verder door Landsmeer naar het Het Schouw, waar we met een pont over Noord Hollandsch Kanaal werden gezet. Na 3 keer varen was de groep van deelnemers van de rit aan de overkant, vervolgens ging het door Broek in Waterland, Zuiderwoude, Monnickendam, Katwoude, Volendam, Edam, Schardam, Scharwoude, De Hulk, Berkhout, Bobeldijk, Zuidermeer om tenslotte aan te komen in Obdam. Jammer genoeg was er één uitvaller een Moto Guzzi, waarvan het tonnetje van koppelings kabel was los geraakt, dat veroorzaakte dat er een onderdeel van de overbrenging naar de koppeling verloren ging. We hadden weer een mooie rit, en we gingen de kant op van Amsterdam, want de meeste ritten die we rijden worden gereden in de kop van Noord Holland. Aan kilometers reden we er 115 en we zijn allemaal weer heel aangekomen. Ik wil Gerard en Jan bedanken voor het uitzetten van de rit, de achter rijder en de chauffeur van de pech auto.

Verslag Nico Barten

De Weere Rit op  4 augustus 2019

We moesten ons verzamelen voor de VIM rit op de Oosterboekelweg 22, waar 3 man een rit hadden uitgezet, dat waren, Harry Berkhout, Co Dam en Fred v.d. Gragt, de voorrijder was één van deze Heren, dat was Harry. De achter rijder, die reed op een leger Maico, waar nog wat over te ver tellen is, was Co, en de pechwagen werd bestuurd door Fred. Er waren weer mooie motors te bewonderen, onder andere een Indiaan uit 1932, diverse BSA motoren en andere motoren, die een mooie verscheidenheid geven van bouw jaar en merken. We vertrokken om 11.00 uur met de mededeling, dat het een snelle rit werd, en voor de lunch reden we ongeveer deze route: na de start gingen we door het dorp De Weere, over de Vekenweg, stukje Sijberkarspel, De Gouwe ,Hoogwoud, via de Koningspade, naar de Langereis over de Zuiderweg naar Oude Niedorp, Verlaat, De Frik, Veenhuizerweg, Molenweg, Berkmeer ,korte Langereis, Lage Hoek over de Wipbrug naar de Zomerdijk, vandaar naar de Noordermeer, Zuidermeer, Braasdorpermeer, Bobeldijk door, langs A7 en Wognum naar de dorpen,  Zuidermeer en Spierdijk, om aan te komen op ons lunch adres, in de  Wogmeer. Na de lunch gebeurde iets opmerkelijks  de Leger Maico van Co Dam was geparkeerd tegen een boom langs een sloot, opeens begon de motor te bewegen en rolde in de sloot, en een geluk was, dat die niet diep was, de Maico lag niet met het motor blok onder water, en toen deze weer op de kant stond, had Co na 3 trappen de motor weer aan de praat, dus de rit kon weer voort gezet op de Maico, het is niet voor niets een leger motor. De tweede helft van de rit ging als volgt: De Wogmeer uit naar Rustenburg, Ursem, over de dijk van de Mijzenpolder, en door de dorpen Avenhorn, De Goorn, Berkhout, De Hulk, Scharwoude, Grosthuizen, Kathoek, Avenhorn en over de Wallingsdijk naar Ursem, Oterleek, ’t Kruis, de Draai, Berkmeer, Opmeer, Hoogwoud, De Gouw en de Oosterboekelerweg 22, waar het einde van de rit was. De rit was ruim 100 kilometer lang, aan motoren waren er 43, met meerdere deelnemers, dat komt door de  duo passagiers, aan uitvallers  telde ik er geen, dat was prima. Het was een rit die we reden binnen een straal van 20 km vanaf het start punt. Ik wil de organisatie van de rit bedanken, de rit was zeer geslaagd.

Verslag Nico Barten