Op Hemelvaartsdag,….

Na een frisse bui vannacht was het nu droog en gingen we op weg naar Gerbrand aan de Busch en Dam. Daar  kwamen we veel wandelaars tegen die deze winderige dag een wandeltocht vanaf fort Veldhuis maakte. Bij Sinnie stond om 10 uur de koffie klaar en na wat motor praat  vertrokken we om 11.00 uur met 23 motoren door de polder van Busch en Dam tussen deA9 en N8.  Aan de westkant van de A9 gingen we verder om Heemskerk heen en maakte een mooie toer tussen de tuinders en kassen van Heemskerkerduin.  Ondanks de regen vannacht  moest de groente en bloemen toch nog gesproeid worden.  Langs Beverwijk en Tata steel bereikten we de pont van  Velsen die ons het Noordzeekanaal over zette. Onze tocht ging verder door Santpoort, Landgoed Duin en Kruidberg  en langs de ruïne van Brederode, langs de hockeyvelden en over het kopje van Bloemendaal.  Via de zeeweg kwamen we op de boulevard waar we veel kite-surfers op zee stunts uithaalden met deze straffe wind, mooi gezicht. Op het circuit van Zandvoort hebben we een heerlijk broodje bal genuttigd en de kunst van de motorrace bekeken. Na de groepsfoto gingen we door Zandvoort naar Bentveld. Door de bosrijke omgeving van Aerdenhout komen we langs landgoed Elswout in Overveen. Vanwaar we via Bloemendaal en Santpoort vlak langs onze woonplaats komen. Over de dijk gaan we  langs de Hekslootpolder richting Spaarndam. Vlak voor Spaarndam duiken we links de Redoute op en komen langs het zijkanaal C te rijden, slingerend door Spaarnwoude komen we bij pontje Buitenhuis. Voor ons eindigt hier de rit, we gaan niet nog 2 keer het kanaal over haha.
Gerbrand bedankt het was een mooie rit.
July

Busch & Dam rit van “Buur Gerbrand”.

 

Op Hemelvaartsdag , 30 mei was het weer zover ; de alom bekende Busch & Dam–rit.  Na het prachtige weer tijdens het V.I.M. weekend, was het weer behoorlijk omgeslagen, maar op donderdag werd het toch een zeer aangename motortoer-dag.  Het toeval wilde, dat ik een paar dagen ervoor contact had met motorvriend Frans uit Maarssen en hem vroeg of hij nog de Busch& Dam rit ging rijden. Frans, die net als ik ook lid is van de Norton club, reageerde met: “maar dat is toch pas in oktober “.  Frans had  gelijk, want die Busch& Dam-rit voor de V.I.M. wordt in oktober nog eens dunnetjes overgedaan voor de Norton club.  Op woensdag werd afgesproken dat Frans om 10.00 uur met zijn camper bij me zou zijn en we dan samen naar Uitgeest zouden rijden.            Ruim op tijd stond mijn Triumph 5 TA al klaar en zat ik met mijn motorpak aan in de kamer te wachten. Om 10.10 uur heb ik  maar eens opgebeld, waar Frans toch bleef. Frans reageerde met :” ik sta al lang op het pleintje achter je huis, maar krijg de Norton niet aan”. Op het pleintje aangekomen zag ik dat Frans zich het “leplaze….” had staan trappen (je kon hem uitwringen), maar de Norton weigerde om maar enig teken van leven te geven.  Nu is deze Norton een bekende binnen de V.I.M. ; het is namelijk de 16H  van 1941 van ons oud V.I.M. lid Arie van Diemen. De Norton is in perfecte staat, maar had er dit keer geen zin in. Na dit tafereel in ogenschouw te hebben genomen,  zag ik vlakbij 3 buurmannen staan kletsen. Met een : “ heren hoogste tijd voor de ochtendgymnastiek “ wist ik de mannen te overtuigen om de Norton eventjes aan te duwen, met als gevolg dat de Norton al snel tot leven kwam. De buurmannen werden hartelijk bedankt en ik kon mijn Triumph thuis ophalen. Met de bekende “1 trap lopen” kwam de 5TA tot leven en konden we om 10.35 richting Busch & Dam rijden waar we om 10.55 uur aankwamen. We werden hartelijk begroet door Gerbrand en Klaas en met een “wat zijn jullie laat buur” meteen  doorgestuurd naar Sinnie, die ons hartelijk ontving en verwende met een bak koffie en een dikke plak cake. Kort erna werd het signaal tot vertrek      (voor de +/- 25 motorfietsen) gegeven. Eerst kringelden  we wat rond Heemskerk en Beverwijk, maar toen werd richting Pont Velsen gekoerst. Daar moesten we ongeveer 10 min. wachten, waarbij sommigen dankbaar gebruik maakten van de “uitlaat-plaats”. Na het betalen van de overtocht (wat gaat dat gemakkelijk en snel met een pasje) reden we via Driehuis , Santpoort (Duin& Kruidbergerweg en Ruïne van Brederode) en Bloemendaal (het Kopje) naar Zandvoort. Voor mij een heel bekende route, omdat ik vroeger in IJmuiden woonde en naar Bloemendaal fietste om daar voortgezet onderwijs te genieten. We reden naar het Circuit waar Gerbrand ons naar het V.I.P (geen V.I.M.).restaurant loodste, waar we van een voordelige, voedzame maaltijd konden genieten.  Na nog even te hebben gezien dat je op 2 wielen toch echt wel harder kan, dan tijdens een toertocht van de V.I.M., reden we via Overveen, Bentveld, Bloemendaal, Santpoort, Spaarndam door Spaarnwoude naar Buitenhuizen . Hier namen we weer de pont naar de overkant. Ik had met Gerbrand en Klaas overlegd dat wij meteen door zouden rijden, omdat mijn dochter om 15.00 uur op visite zou komen. Na nog even heerlijk over de dijkjes richting Busch en Dam te hebben gegast, reden wij meteen door (Sorry Sinnie, dat we niet hebben kunnen genieten van de lekkernijen) naar Sint Pancras  waar we om 16.00 uur aan kwamen (iets te laat dus) Daar stond de thee +…. al voor ons klaar.

Weer een prachtige rit ; “Buur”, dat heb je goed gedaan!

Vr.groet,

Jan Cees Alberda

 

De Dirken rit op zondag 12 mei 2019

12 mei was het weer de jaarlijkse Dirken rit, maar er zit een adder onder het gras, misschien wel de laatste Dirken rit, onze Dirk Ruig wil er mee stoppen. Hij vertelde ons dat hij dit al minstens voor de 25 keer organiseerde, en dat vond Dirk genoeg, het is jammer maar wel te begrijpen. De rit trok veel deelnemers Ik telde minstens 50 motoren, bij het voorbij rijden tijdens de rit, als ik als weg aan duider functioneerde, maar het ging goed mis op de afslag, Speketersweg, Smeetsweg, waar iemand zijn verplichting om daar te blijven staan tot de achterrijders in zicht zijn niet na kwam, een slechte zaak. De helft van de deelnemers reden verkeerd, wat veel oponthoud geeft, waar de organisatie van de rit niet vrolijk van wordt, dus blijf op je plaats staan tot de achterrijders in zicht zijn. De start was van af de werkplaats van Dirk Berkhout, gelegen op de Fok te Schagen, waar vandaan we reden in de richting van, en door Schagenbrug, De Stolpen, daar over het kanaal, en de Belkmeerweg ingereden, die we uit reden tot aan de afslag naar Burgervlotbrug, daar gingen we het Noord Hollandse kanaal weer over. Verder naar de Grote Sloot in Burgerbrug, die ons leiden naar de Zijpersluis langs Krabbendam, richting Warmenhuizen. Voor het dorp de Burchtweg genomen en  de Heemtweg, die ons leiden naar Tuitjenhorn en Kalverdijk. We bereikte daar de Slootgaard polder die we door reden, tot in het dorp het Waarland, vervolgens de N242 over gestoken, om in De Noord te komen, via de Haringerstraat , Groenedijk, Berkmeer om de weg langs de ringsloot van de Heerhugowaard te  bereiken, die ons voerde naar Rustenburg  en Ursem, daar in Ursem op de Wallingsdijk  is ons lunch adres gelegen. We waren daar met een grote groep maar voor iedereen werd plaats gezocht, en de koffie, soep, broodje kroket en de broodje werden vlot geserveerd. Na ruim een uur ging de rit verder over de Wallingsdijk naar en door Avenhorn, De Goorn en Spierdijk, langs het dorp Zuidermeer gereden, en door de Noordermeer, en over de grote Zomerdijk, om in  Spanbroek te komen. We reden door Spanbroek, Wadway, Wognum en Benningbroek. Daar in het dorp afgeslagen naar Abbekerk, daar de Vekenweg genomen, en gereden langs  en  door een deel van De Weere, om op het uiteinde van Sijbekarspel aan te komen. Om Hoogwoud te bereiken, waar het eind van de Dirken rit was, reden we via de Gouwe en Oosterboekelweg naar het eind punt, dat was bij de woonboerderij van de familie Berkhout. Ik dacht dat de rit van 85 kilometer geslaagd was, er waren geen motoren in de pechwagen en Jos Beentjes had zich ook weer aangesloten bij de rit, zijn Norton had last van brandstof lekkage, bij het vertrek uit Schagen.  We bedanken weer de voorrijder Dirk R, de achter rijders Dirk B, Harry en Kees de chauffeur van de pechauto.

Verslag Nico

VIM weekeinde 2019.

 

 

 

Vrijdag middag om half 3 kwam ik op de camping aan.

Er waren al diverse Vimmers aanwezig en bezig met het op (neer) zetten van tent of caravan

Ik had met Corry, Andre en Martin en Thea de beschikking over een chalet.

In vergelijking met een eenpersoons tentje was dat pure luxe.

‘s Avonds de koffieklets (één koffie) en de rest van de avond bier, dat had iedereen in voldoende mate meegebracht .

Ook was er weer een flinke delegatie uit Limburg naar Noord-Holland gekomen.

Vrijdag avond zorgde  Corry voor een uitstekende warme hap.

Zaterdag vroeg uit de slaapzak en een wandeling gemaakt om wakker te worden.

Daarna een door Thea verzorgd ontbijt ( met ei van eigen kip) dik voor elkaar.

Om 11uur starten we met de door mij uitgezette rit, hier over schrijft iemand anders.

Om 7 uur gingen we BBQ en ook dat was prima geregeld.

De zondag is voor mij om dieper op in te gaan.

Na de gebruikelijke koffie met snelle Jelle  vertrokken we voor de door Yvonne en Mariska uitgezette rit.

Tot mijn spijt ben ik niet goed in het onthouden van hoe we gereden hebben.

Maar via een mooie route kwamen we aan bij het lunchadres  Het Rijper eiland.

Dit is een waar museum van oude voertuigen en gebruiksvoorwerpen.

Van vrachtwagen tot een gemotoriseerde riksja  en allerlei scheepsmodellen een lust voor het oog.

Maar het belangrijks was natuurlijk de geweldig verzorgde lunch.

Na de lunch via veel voor mij onbekende wegen en weggetjes weer terug naar de Kolibrie

Alwaar iedereen zich klaarmaakt voor de thuisreis.

 

 

De familie Boot heeft zowel op zaterdag als de zondag  zijn haar medewerking verleend.

Willem en Kees als achter rijders bij de Zaterdag rit, Nelly en zoon bij de zondag rit als bezemwagen koppel.

 

Al met al een zeer geslaagd VIM weekeind nieuwe stijl

 

 

Yvonne en Mariska bedankt voor de organisatie van dit weekeind

Volgend jaar weer!!!!!

 

 

 

Ton Jonker

25 mei 2019 De Ton Jonker rit.

Deze keer vertrok de rit niet uit Barsingerhorn van af het huis van Ton, dus geen inkijk in zijn werkplaats. De rit ging nu van start op de camping, genaamd de Kolibrie, die gelegen is bij het recreatie park het Geestmerambacht, waar de VIM zijn jaarlijkse motor weekend belegd. Ik hoorde dat dit evenement al voor de 37 keer word gehouden, en dat was op diverse locaties, en dat het nog steeds een succes is . De rit ging van start 11.00 uur, aan motoren telde ik 50 stuks en aan deelnemers 56 personen. Ton had de lunch besproken op de oude Marine werf in Den Helder, en om daar te komen reden we de volgende route, van af de camping reden we over Kerkmeerweg naar Oudkarspel, door het dorp naar Waarland, daar over de Smeetsweg naar Zijdewind. De rotonde vanN245 over gestoken, en via de Hartweg , Doorbraakweg en de Raakmaatsweg, om in Lutjewinkel te komen, daar gingen we natuurlijk naar Barsingerhorn, Ton zijn woonplaats.  In Barsingerhorn afgeslagen, de Mieldijk op, deze volgende we tot de Kreil,  daar de Barsingerweg op naar Wieringerwaard, door het dorp verder door de Anna Paulowna polder, daar de Keeskade over, om via Oudesluis en de Zijperdijk in het ’t Zand het Noord Hollandsch kanaal over te steken. Het ging verder naar Groote Keeten om daar de N502 op te rijden, die loopt langs de Zanddijk of van Oldenbarneveltdijk, en ons naar Den Helder voerden, waar we de lunch nuttigde. Na de lunch ging de rit verder van uit Den Helder over de Doggersvaart de stad uit en langs het vliegveld, naar de Kooibrug om in de Anna Paulowna polder te komen. In de polder de Schorweg genomen, die uit gereden en verder over Molenvaart, Middenweg, Zijperdijk door Oudesluis, Ruigeweg om van die weg, af te slaan naar de Grote sloot bij de Keinsmerbrug. De Grote sloot volgde we tot Sint Maartensbrug, daar afgeslagen naar Sint Maarten om over de Westfriese Zeedijk tot de afslag naar Warmenhuizen te gaan,  langs het dorp om  naar ons eindpunt van de tocht, dat was de Camping de Kolibrie, na bij het Geestmerambacht. De rit was lang ongeveer 100 km, de pech auto moest 2 motoren opladen dus deze moet altijd mee. Ik wil bedanken de organisator en voor rijder Ton Jonker  de achter rijders Willem en Kees Boot en de chauffeur van de pech auto Willem Schagen, het was een mooie rit.

Verslag Nico Barten

Bij deze wil ik de organisatie en alle vrijwilligers van dit geweldige weekend hardstikke bedanken.
Het was van het begin tot het einde perfect, ( de zondag rit heb ik niet meegereden maar vertrouw er op dat ook dat prima voor elkaar is gekomen) heel gezellige sfeer, prima bar bq, en heerlijk weertje en vooral een prachtige camping waar een kleine club groot in kan zijn, wij kunnen hier met z’n allen trots op zijn en ik hoop nog vele van deze weekenden mee te maken.
De rit op zaterdag was erg leuk en ook de lunch lokatie (€13,10 ) mooi uitgezocht.
We hebben allemaal genoten van ons rijdend erfgoed en moeten dit ook koesteren voor de toekomst. Ook heb ik de camping, in de persoon van Marga hartelijk bedankt voor het hebben van ons stelletje ongeregeld. Haar antwoord hierop was dat ze ons graag voor het volgend jaar graag weer er bij hebt.
De groeten van jullie overzeeese arressant.

Avond rit Dirk Ruig 22 juni 2019

Aan deelnemers was het geen klagen voor de avond rit die Dirk geregeld had, ik telde tussen de 35 en 40 motoren. De ontvangst bij de start was weer goed, koffie en thee stond klaar, en je kon kijken in Dirks museum en werkplaats, die keurig was opgeruimd, daar was Dirk bezig met het restaureren van een Gillet motorfiets, die er weer uit gaat zien als nieuw. Ook was voor de rit aanwezig Ad Sinke met zijn BSA 250cc zijklepper uit 1954, die vertelde me dat hij zijn best moest doen, om de andere rijders bij te houden tijdens de rit, de top snelheid van de BSA is ongeveer 75 km. De start was om 19.00 uur, de wegen die we reden waren als volgt, van af Sint Maartenvlotbrug gingen we naar Sint Maartens zee, daar langs de camping de Lepelaar en het Zwanenwater,  door de Uitlandsche polder naar de Scheidingsvliet, die ons naar de vlotbrug bracht in ‘t Zand, daar het Noord Hollands kanaal overgestoken en langs het kanaal naar de Anna Paulowna polder, om verder over de Boermansweg  en de weg langs het Oude Veer in Oude Sluis te komen. Daar vandaan naar de Wieringerwaard en gereden over de Wallingsweg, Barsingerweg, Kreil, Hemmerweg, Kolhornerkade om in Kolhorn te komen. Door het dorp over de Strook naar de  Groetpolder, in de Polder afgeslagen naar Lutjewinkel. Verder over de Wateringskant naar de Moerbeek, daar de N241 overgestoken, door de Tolke,  Groenveld, Sint Maarten, Sint Maartensbrug, om weer aan te komen bij de startplaats in Sint Maartensvlotbrug. Daar stond klaar, een versnapering voor iedereen, wat op prijs gesteld werd. We hebben gereden anderhalf  uur, en aan kilometers weet ik het niet precies het zal 50 a 60 km wezen. We hadden prachtig weer en geen pech gevallen, dus de rit was geslaagd. Ik wil de voor rijder Dirk R. en de achter rijder Dirk B en niet vergeten Steef voor het rijden met de pechauto,  bedanken voor de organisatie van de rit, ook  namens de deelnemers van de rit.

Verslag Nico Barten